Niet alleen heeft 49 procent van de kantoren hun billable hours niet gehaald, ook rapporteert 83 procent van de respondenten dat hun kantoor chronische onderpresteerders kent. Tegelijkertijd rapporteert 45 procent van de deelnemers dat de omzet per advocaat de laatste drie jaar steeg. Volgens Altman Weil hebben veel kantoren na de recessie hun prijzen verhoogd, wat deze toename kan verklaren. Maar de vraag zal niet teruggaan naar het niveau van voor de recessie, voorspellen de consultants. Het gevolg is dat veel kantoren te veel advocaten hebben.

Klussen kwijtraken

Van de respondenten zegt 69,6 procent werk te verliezen aan juridische afdelingen van cliënten. Voor 26 procent geldt dat ze minder zaken hebben door verbeterde technologische tools en zestien procent rapporteert dat werk is overgenomen door alternatieven voor advocatenkantoren. De legal takken van de Big Four vormen volgens de ondervraagden nog geen grote bedreiging: negen procent zegt klussen te zijn kwijtgeraakt aan de juristen bij accountantskantoren.

Business model

Deze gegevens zijn volgens Altman Weil niet nieuw, maar uit het onderzoek blijkt dat voor 59 procent van de kantoren geldt dat ze nog niet genoeg economische pijn voelen om gemotiveerd te raken voor substantiële verandering. Ook bestaat er volgens 69 procent van de respondenten weerstand bij de partners. Zestig procent zegt niet te weten hoe ze moeten innoveren. Om te overleven is volgens Altman Weil wel verandering noodzakelijk: ‘Het is niet alleen een economische bedreiging. Er zijn nu duidelijke, systematische disruptors in het spel die een bedreiging vormen voor de houdbaarheid van het traditionele business model van advocatenkantoren.’

Altman Weil deed voor het tiende jaar onderzoek onder grote advocatenkantoren. Circa vierhonderd managing partners van de grootste Amerikaanse kantoren reageerden op de enquête.

Nathalie Gloudemans-Voogd

Nathalie Gloudemans-Voogd

Redacteur (tot 01-02-2019)

Profiel-pagina
Advertentie