De NOvA heeft voor hen en voor advocaten die met andere problemen kampen een hulplijn opgericht, geïnspireerd door voorbeelden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat is een bijzondere besteding van het geld dat advocaten jaarlijks aan de NOvA betalen.

Bij notarissenorganisatie KNB trof ik niets over een hulplijn voor depressieve notarissen. Maar misschien staat dat alleen op hun besloten intranet. Het woord ‘depressie’ vond ik bij de Nederlands Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA) alleen in een document over de psyche van hun ondernemende klanten. Op de site van deurwaardersorganisatie Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) zag ik evenmin een hulplijn, terwijl deurwaarder bij uitstek een stressvol beroep is. Deze beroepsgroepen zullen het moeten doen met de ‘Comebacklijn’ die de Kamer van Koophandel vorig jaar is gestart.

Blijf ik zitten met de vraag waarom de dementerende en depressieve advocaten niet terecht kunnen bij de overheidsvoorzieningen waarvoor wij jaarlijks zo veel belasting en premie betalen. En met de vraag waarom er niet voor iedere Nederlandse burger zo’n hulplijn is, want dat hebben we allemaal nodig in deze disruptieve tijd.

PS. Er bestaat een cursus voor advocaten over de narcistische cliënt maar de narcistische advocaat wordt nog niet gecoverd.

Ellen Timmer, advocaat in Rotterdam