Bob Ambrogi spot voor zijn platform LawSites nieuwe websites en producten die relevant zijn voor advocaten. Welk product kreeg de afgelopen jaren de meeste clicks? Op het podium van Lexpo18, een congres over innovatie in de juridische wereld, stelt Ambrogi deze vraag. Het antwoord: een toetsenbord, speciaal voor advocaten. ‘De tools hebben zich wel ontwikkeld, maar de praktijk niet,’ wil Ambrogi duidelijk maken.
Onderzoek onder bedrijfsjuristen bevestigt volgens Ambrogi het beeld dat innovatie in de sector achterblijft. ‘Hoeveel innovatie heb je afgelopen drie jaar van je advocatenkantoren gezien?’ werd inhouse counsel gevraagd. Meer dan de helft antwoordt niks tot bijna niks.
Er is een innovatiekloof, constateert Ambrogi. Het probleem is niet dat er geen innovatieve technologie voor juristen bestaat. Het probleem is dat het juridische systeem zich verzet tegen innovatie. ‘Advocaten zijn bang voor technologie,’ stelt Ambrogi. ‘Ze zijn er ook niet bedreven in. Bovendien: de advocatuur is een protectionistisch gilde dat innovatie als een bedreiging ziet.’ Het is ook lastig werken met een businessmodel dat inefficiëntie financieel bevoordeelt.
Maar er zijn ook oorzaken buiten de advocatuur die bijdragen aan de innovatiekloof, zegt Ambrogi. Zo zitten gerechten vast in een vicieuze cirkel die verandering tegenhoudt. Bovendien volgen investeringen in legal tech het geld en dat zit eerder bij grote bedrijven dan bij advocatenkantoren.
Stappen
‘We moeten het systeem opnieuw opstarten,’ zegt Ambrogi. Hij ziet tien stappen die de juridische wereld moet ondernemen. Ten eerste zouden technische vaardigheden voor advocaten verplicht moeten zijn in de gedragsregels. Tech training zou ook verplicht moeten zijn, of op z’n minst worden aangeboden, volgens Ambrogi. In Florida moeten advocaten bijvoorbeeld verplicht per drie jaar drie uur PO-cursussen over technologische vaardigheden volgen. Een andere taak voor de ordes: herschrijf de gedragsregels voor advocaten zodat externe investeringen toegestaan zijn.
Kantoren moeten meer in de richting van innovatie geduwd worden. Zo zouden advocatenkantoren in ranglijstjes eerder beoordeeld moeten worden op hun technologiegebruik en niet op hun winst en omzet. Ambrogi wijst op de Amerikaanse website legaltechinnovation.com, die websites van kantoren scant op termen als blockchain, AI en alternative fees. Deze site geeft een eerste aanzet voor een innovatie-index en dat stimuleert innoveren, denkt Ambrogi.
Universiteiten moeten meer doceren over innovatie. In dat kader past ook zijn aanbeveling: meten is weten. Doe onderzoek. Ga na wat werkt en wat niet. Ambrogi wijst erop dat er slechts vijftig gerandomiseerde vergelijkende onderzoeken in het recht zijn verricht in de VS. Een studie wees bijvoorbeeld uit dat een huurder bij de kantonrechter beter af was met een advocaat-voor-een-dag in plaats van volledige vertegenwoordiging.
Qua mindset bij advocaten is nog werk te doen, volgens Ambrogi. Laat het idee los dat alleen advocaten juridische problemen kunnen oplossen, legt hij voor. Geef ook de overtuiging op dat advocaten de gouden standaard zijn. Gebruik tools voor de review van stukken: het levert betere resultaten op en kost minder tijd.
Spoor daarom investeringen in technologie en innovatie aan, zegt Ambrogi. Voor gerechten en overheden: neem een voorbeeld aan eBay. Dat platform behandelt 60 miljoen geschillen per jaar en negentig procent daarvan wordt opgelost. En dat allemaal online.