De Wolff haalde hierbij het door het Advocatenblad uitgevoerde imago-onderzoek aan. ‘Daaruit blijkt dat burgers en het midden- en kleinbedrijf niet weten waar ze terecht kunnen. Dat is zorgelijk. Het gaat om de toegankelijkheid van de advocatuur.’
Volgens Johan Rijlaarsdam, lid van de algemene raad van de NOvA, is het binnenkort in te voeren rechtsgebiedenregister een goed begin. Of de NOvA een rol moet hebben in de vraag hoe tevreden cliënten zijn over advocaten vindt hij lastig te zeggen. ‘Er zitten kanttekeningen aan reviewsites.’
Rijlaarsdam: ‘Ik las laatst een artikel over huisartsen die met reviews werken. Huisartsen die veel tijd aan de patiënt besteden kregen hoge cijfers. Ik vind het belangrijker dat de dokter mij beter maakt. Je moet dus heel goed kijken naar welke vragen je stelt over dienstverlening.’
Non-issue
Arnold Birkhoff, partner bij Kneppelhout & Korthals Advocaten in Rotterdam, is van mening dat de advocatuur niet meer zonder reviews kan. ‘Kijk naar andere sectoren. In de reisbranche bijvoorbeeld worden altijd reviews gebruikt.’
Onno de Jong van Ausma de Jong advocaten in Utrecht noemt de discussie over het wel of niet gebruiken van reviewsites een non-issue. ‘Ik kan niet zonder reviews, maar ik kan wel zonder reviewsites. Iedere advocaat heeft de feedback van de cliënt nodig, maar dat kan ook door middel van een exitgesprek. Dan weet je precies wat er speelt.’
Lees het achtergrondartikel uit het dinsdag verschenen jubileumnummer van het Advocatenblad hier