In de aanloop naar het Eeuwcongres deed Bureau SamConsult onderzoek naar het imago van advocaten. De resultaten worden tijdens het congres gepresenteerd. Aan het onderzoek deden 340 consumenten, 254 mkb’ers en 556 advocaten mee. ‘Duur’ is de belangrijkste associatie zowel van respondenten die positief als negatief zijn over de balie.
Imago-deskundige van organisatie-adviesbureau Berenschot Ron van der Jagt, ziet veel kansen op het gebied van het imago van de advocatuur. ‘De deskundigheid en vakbekwaamheid lijken onbetwist. Als je een vergelijking maakt met een restaurant, de witte brigade in de keuken doet uitstekend zijn werk. Maar de zwarte brigade, die met de klanten communiceert en aan het eind van de avond de rekening brengt, is voor verbetering vatbaar,’ zegt hij dinsdagmiddag in Theater Spant! in Bussum aan tafel bij dagvoorzitter Elsemieke Havenga.
Inschatting
De advocatuur moet volgens Van der Jagt een professionaliseringsslag maken in de communicatie over de tarieven. Door van te voren een inschatting te maken over de te verwachten kosten, kunnen advocaten de verwachtingen van cliënten managen, zegt hij. Dat leidt weer tot meer tevredenheid bij de cliënt. ‘Ga niet duiken als het over de kosten gaat.’
Het imago van de advocatuur komt beter uit de bus dan advocaten hadden ingeschat. Een kwart van de ondervraagde consumenten is positief over de advocatuur, 13 procent is negatief. De grootste groep, ruim 50 procent, is neutraal. Mkb’ers hebben een nog iets rooskleurigere indruk van de balie. 37 procent is positief, 49 procent neutraal, 10 procent is negatief. Advocaten dachten dat een veel grotere groep, 50 procent van de consumenten en 25 procent van de mkb’ers, negatief zou zijn.
Inlevingsvermogen
Naast de transparantie over de kosten is het inlevingsvermogen van advocaten een veelgenoemd verbeterpunt. ‘Gebruik minder ingewikkelde taal,’ is een andere vaak gehoorde tip van consumenten. Mkb’ers adviseren de balie de mogelijkheden tot no cure no pay uit te breiden. Persoonlijk contact heeft de voorkeur boven online contact. Ook verkiezen de meeste consumenten en mkb’ers een specialist boven een niet-gespecialiseerde advocaat in de buurt.
Bijzonder hoogleraar advocatuur Diana de Wolff had het imago van de dure advocaat wel verwacht onder cliënten die hun advocaat zelf betalen. Daarbij geeft ze aan dat een grote groep advocaten die gefinancierde rechtsbijstand verleent, ondervertegenwoordigd is in het onderzoek. ‘Dat is jammer.’ Uit het onderzoek komt naar voren dat de advocatuur er volgens consumenten vooral voor het bedrijfsleven is. ‘Zorgelijk’, is deze perceptie volgens De Wolff.
Meerwaarde
Advocaten zouden veel meer dan ze nu doen hun verhaal over de maatschappelijke meerwaarde van hun werk mogen uitdragen in de media, zegt reputatie-deskundige Ron van der Jagt. ‘En welke rol je speelt in de Nederlandse rechtsgang. Want die rechtsgang wordt algemeen gewaardeerd.’
Tafelgast en lid van de algemene raad van de Nederlandse orde van advocaten portefeuillehouder financiën en communicatie Johan Rijlaarsdam springt hierop in. ‘De gefinancierde rechtshulp wordt zwaar beknot. Daar zie je weinig van terug in de media. We vragen er wel degelijk aandacht voor. En er zijn heel wat rapporten over verschenen. Het is buitengewoon frustrerend dat politici waarmee je hierover gesproken hebt, niets tegen de bezuinigen doen. Alle Nederlandse advocaten mogen er trots op zijn dat ze zo’n bevlogen beroep uitoefenen.’
Klik hier voor het achtergrondartikel Client wil betaalbare, empathische specialist met meer achtergronden over het imago-onderzoek. Dit artikel is ook te lezen in het septembernummer van het Advocatenblad.