Acritas ondervroeg 1.600 respondenten uit vijftig landen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop van juridische diensten bij miljardenbedrijven ( de ‘elite clients’). De onderzoekers stelden vier open vragen: welke advocatenkantoren schieten te binnen, bij welk kantoren horen de meest positieve associaties en welk kantoren worden waarschijnlijk ingehuurd bij deals en procedures in meerdere landen.
Voor het negende jaar op rij scoort Baker McKenzie het hoogst in dit onderzoek. Net als vorig jaar was het merk Baker McKenzie zelfs twee keer zo sterk als dat van de nummer twee op de lijst, Clifford Chance. Baker McKenzie wil het meest mondiale advocatenkantoor zijn en geeft prioriteit aan die strategie, verklaren onderzoekers de ranking. Dat het kantoor daarbij de eerste was, helpt mee. ‘Ze staan in de top 5, top 10 van elke markt ter wereld,’ zegt de CEO van Acritas, Lisa Hart Shepard, tegen The American Lawyer.
Brexit
Volgens Acritas scoren met het oog op de Brexit vooral kantoren die een sterke aanwezigheid op het Europese continent hebben. Naast Baker McKenzie, Clifford Chance en DLA Piper bevolken Norton Rose en Linklaters de top 5 sterkste merken onder wereldwijde advocatenkantoren. Eversheds Sutherland is de snelste stijger in de lijst en springt van plek twintig naar nummer twaalf. De hoogste nieuwe binnenkomer is Bird & Bird, die op de twintigste plaats eindigt.
Innovatie
Het onderzoek concentreerde zich ook op innovatie. Baker McKenzie, Eversheds Sutherland en Allen & Overy vormen op dat gebied volgens het rapport de top drie. Volgens Shephard van Acritas heeft het imago van innovatief kantoor niet alleen effect heeft op de waarde van het merk. Advocatenkantoren die gezien worden als innovatief krijgen hogere klanttevredenheidscores en pakken volgens Shepard ook een groter deel van het beschikbare budget bij cliënten.