‘Open blijven staan voor kritiek’
‘Als ik een hotelovernachting boek of bij een restaurant reserveer, doe ik vaak enige research vooraf. Ik kan me voorstellen dat als je op zoek bent naar een advocaat, het ook prettig is om ervaringen van anderen te lezen. Het blijft echter wel altijd een individuele, persoonlijke ervaring. Ons kantoor is niet aangesloten bij een reviewsite. Momenteel bestaat de noodzaak daarvoor niet, al kan dat in de toekomst veranderen. Wel vraag ik zo nu en dan via LinkedIn aan een cliënt om een aanbeveling te schrijven. Ik vind het belangrijk om open te staan voor kritiek en zo je dienstverlening te blijven verbeteren.’
Amé Derks (30), advocaat bij Derks Advocaten en Adviseurs in Woerden
‘Reviews geven waardevolle informatie’
‘Ons kantoor is aangesloten bij Advocaatscore, waar reviews anoniem worden geplaatst. Kantoren moeten zelf cliënten aanschrijven om een review te schrijven. Dat doen we per advocaat met steekproeven. Daarnaast houden wij klanttevredenheidsonderzoeken na afloop van de zaak. Uit deze gesprekken ontvangen we regelmatig waardevolle informatie waarvan we proberen te leren. Als een cliënt dreigt met een negatieve recensie omdat we niet precies doen wat hij wil, dan moet hij dat maar doen. Wij gaan geen procedures voeren waar wij niet achter kunnen staan. Dan maar een helm opzetten en wachten tot het negatieve bericht naar de volgende pagina op Google zakt.’
Bas Martens (51), advocaat bij Delissen Martens in Den Haag
‘Negatieve review verandert aanpak niet’
‘We hebben enkele testimonials op onze website staan, maar maken geen gebruik van reviewsites. We zitten met ons kantoor in een nichemarkt, daarbij is het voor ons extra belangrijk om met cliënten te blijven praten. Die gesprekken gaan over de relaties met cliënten, de werkzaamheden van kantoor en de behoeften die cliënten hebben. Daarnaast geloof ik meer in je eigen zichtbaarheid via (sociale) media en vakbladen. Mijn aanpak verandert in ieder geval niet door het risico op een negatieve review. Je gaat altijd met je cliënt in gesprek en probeert samen met een plan van aanpak te komen in een zaak.’
Menno Weij (45), advocaat bij SOLV Advocaten in Amsterdam