De markt blijkt niet onder de indruk is van de kwaliteit van de reviews, blijkt uit het onderzoek Legal directories: are they keeping pace in a connected world? van juridisch PR-bureau MD Communications. Tweederde van de respondenten vindt dat de aangeleverde informatie niet goed wordt verwerkt door de redacteuren. Het onderzoek kreeg van driekwart de kwalificatie ‘gemiddeld’ en een kwart vindt het zelfs ‘ondergemiddeld’. Ook menen de respondenten dat zij betere toegang moeten krijgen tot de onderzoekers en dat de rankings transparanter moeten zijn.
Volgens 41 procent van de ondervraagden stellen de onderzoekers niet de juiste vragen en leveren de directories niet de informatie die bedrijfsjuristen en inkoop nodig hebben. Van de ondervraagde bedrijfsjuristen zegt 45 procent de rankings te gebruiken in het selectieproces van een advocaat. Twintig procent van de ondervraagde bedrijfsjuristen stelt een hoge ranking verplicht bij aanbestedingen.
Waarde
Ondanks de kritiek rapporteert zeventig procent van de ondervraagde advocaten wel de waarde van de lijstjes in te zien. Volgens tachtig procent betekent een ranking en vermelding een vergrote kans op internationale opdrachten. Op de vraag of zij in de komende vijf jaar meer of minder zouden investeren aan het voordrachtproces, antwoordde 32 procent van de respondenten de inzet te verhogen, terwijl een gelijk percentage zei er minder aan te willen besteden. Meer dan de helft van de ondervraagde advocaten zegt ontevreden te zijn met hun huidige positie op de ranglijst.
Chambers & Partners en de Legal 500 blijken nog steeds het hoogst aangeschreven en worden ook gezien als het meest innovatief. Nieuwkomers op de markt weten het gat met de twee marktleiders nog niet te dichten. Volgens 71 % van de respondenten zijn er nu te veel lijstjes.