Zorg dat je alle intellectuele eigendom in eigen handen hebt. Houd rekening met een earn out (na verkoop van een bedrijf een beloning over langere termijn). En mocht je in zee gaan met een Amerikaanse investeerder, wees dan voorbereid op de Delaware flip: de bedrijfsstructuur waarbij alle BV’s onder een moederbedrijf in de belastingvriendelijke staat Delaware worden gehangen.
‘Wij willen spelers in dit veld een podium te geven om met elkaar in gesprek te gaan’
Het zijn zomaar wat tips van advocaat Jan Joosten, partner bij Baker McKenzie in New York, aan beginnende ondernemers in de farmaceutische- en medische hulpmiddelenindustrie tijdens het event Hot in Healthcare , donderdagmiddag in het hippe bedrijfsverzamelgebouw B. Amsterdam. Het kantoor heeft vanouds veel cliënten in deze industrie. Toch bestond zijn gehoor niet alleen uit ondernemers: ook vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties, ziekenhuizen, het RIVM, zorgverzekeraars, en zelfs de toezichthouder daarop van De Nederlandsche Bank waren door de stromende regen naar Amsterdam gekomen. Philips-topman Jeroen Tas verzorgde de keynote speech over digitale transformatie in de zorg. In die zin onderscheidde het event zich van de gebruikelijke seminars die grote kantoren regelmatig organiseren om hun juridische expertise te delen en (liefst ook) nieuwe klanten aan te trekken.
Big Pharma
Het evenement was bedoeld om een nuance aan te brengen in de beeldvorming rond ‘Big Pharma’ zoals dat onlangs bijvoorbeeld werd neegezet in een uitzending van VPRO-programma Tegenlicht: machtige, intransparante bedrijven die de prijzen van medicijnen kunstmatig hoog houden en de gemeenschap op kosten jagen. Maar ook wilden de organisatoren een bijdrage leveren aan het maatschappelijke debat over het toegankelijk houden van de zorg.
‘In de krant lees je vaak alleen de mening van één of twee personen,’ zegt initiatiefneemster Martine van de Laar, legal director bij Baker McKenzie Amsterdam en gespecialiseerd in overnames, onder andere van healthcare bedrijven. ‘Daarom vinden wij een middag met vertegenwoordigers uit het hele veld belangrijk. Wij denken dat het goed is om spelers in dit veld zélf een podium te geven om met elkaar in gesprek te gaan.’
‘De spelers in healthcare vormen eigenlijk een community,’ zegt mede-organisator Rebecca Kuijpers-Zimmerman, eveneens legal director bij Baker McKenzie. ‘Het mooie is: men wil elkaar ook tips geven en begeleiden in het proces. Hoe zet je je business development in gang? Dat zag je ook in de paneldiscussie waarin een startup-ondernemer, een investeerder en een meer gepokt en gemazelde speler zaten die hun ervaringen deelden.’
Ethisch aspect
Toch werd het beeld van op winst beluste bedrijven niet direct rechtgezet. ‘Het gaat alleen maar over geld,’ merkte een vertegenwoordiger van een patiëntenorganisatie op. ‘Kunt u ook iets zeggen over het ethische aspect van uw business?’
Discussie daarover volgde later op de middag, en dat was nou precies wat de advocaten voor ogen hadden, zeggen ze. Die wisselwerking, ook tussen mensen die in het maatschappelijk debat over betaalbare zorg elkaars tegenpolen zijn, kan leiden tot aanbevelingen aan beleidsmakers waardoor ‘dingen in beweging komen’, hopen Kuijpers-Zimmerman en Van de Laar. ‘Je hebt mensen nodig die het voortouw nemen in deze moeilijke discussie. En deze mensen zijn bereid om naar elkaar te luisteren.’
‘Een echte business sparring partner kunnen zijn voor je cliënt: daar gaat het steeds meer naartoe’
Door dat gesprek te faciliteren positioneert Baker McKenzie zich als een deskundige adviseur. ‘Het grootste compliment kwam van een head of legal van een farmaceut die zei: “Het is jullie gelukt om te focussen op niet-legal topics, op onderwerpen die voor iedereen in deze sector interessant zijn”’, vertelt Van de Laar.
‘Onze taak is om zo goed mogelijk juridisch advies te geven. Natuurlijk hebben cliënten vroeg of laat juridisch advies nodig van advocaten die hun taal spreken en begrijpen hoe hun business in elkaar zit, wat er speelt, welke ontwikkelingen er zijn.’ De focus op de industrie wordt steeds belangrijker, beaamt Kuijpers-Zimmerman. ‘Alleen zeggen: “richtlijn X wordt geïmplementeerd en dat heeft deze consequenties” is niet zo interessant. Maar écht weten wat er speelt, een echte business sparring partner kunnen zijn voor je cliënt: daar gaat het steeds meer naartoe.’