‘Als kantoor gebruiken wij interactieve modellen om snel tot de kern van een overeenkomst te komen,’ vertelt Van Passel, een van de sprekers op het zogeheten innovatieplatform van de NOvA op 25 april in Utrecht. ‘Via juridische vragen worden de bouwstenen van de overeenkomst verzameld. Het versnelt het bestaande werkproces beduidend.’

Bewust eenvoudig

paul

Van Passel voert een praktijk in Nijmegen, in nauwe samenwerking met een andere eenpitter. Er is minder ruimte voor vernieuwing dan toen hij nog voor een middelgroot kantoor werkte, stelt hij vast. ‘Daar was een behoorlijk automatiseringsbudget. Bijvoorbeeld om te investeren in de ontwikkeling van een softwarepakket voor de bedrijfsvoering rond een advocatendossier. Toen ik een eigen kantoor begon, was het budget heel andere koek.’ Daarom pakken hij en zijn compagnon de ICT bewust eenvoudig aan. ‘Geen groot softwarepakket en een simpele server. Wij doen het zelf. We kunnen er alles mee: dossiers en relaties beheren, declaraties maken, maar niet volautomatisch.’

Het liefst wil Van Passel meer, maar ICT-aanbieders hebben in zijn ogen weinig lucratiefs te bieden voor kleine kantoren. ‘Dan betaal je 50 euro per maand voor een standaard digitale cliëntenlijst en een koppeling met documenten die weinig meerwaarde biedt boven een eigen Excel-bestand.’ Hij zou een totaalpakket verwelkomen dat aansluit op zijn bedrijfsvoering. Maar dan kom je terecht in heel andere prijzen. ‘Aanbieders weten vaak onvoldoende hoe een advocaat werkt en denkt, waar hij behoefte aan heeft.’

Ict-gids

Mensen uit de advocatuur met kennis van ICT en marketing, die bieden in zijn ogen de ideale combinatie. Van Passel zou zelf zo’n intermediair kunnen zijn, meent hij. ‘Ik heb diverse kantoren geadviseerd bij hun automatisering en contracten met leveranciers. Maar ik ben toch vooral advocaat, mijn hart ligt bij het recht.’

Bij kleine kantoren ontbreekt vaak de kennis over automatisering, is zijn ervaring. ‘Vaak zie je dat iemand bij een klein kantoor die bij wijze van spreken weet hoe Outlook werkt, gekozen wordt tot de ICT-expert van het kantoor. Zo iemand loopt door het bos zonder idee waar de paden zijn. Hij weet alleen dat hij naar die ene open plek wil. Maar daar heeft hij een gids bij nodig.’

Samenwerken

Strategische samenwerking tussen advocatenkantoren kan ook helpen innovatie te stimuleren. ‘Naar aanleiding van KEI heeft een consortium van grotere kantoren (Silex) gezegd: we gaan een universele digitale koppeling ontwikkelen die beschikbaar is voor de gehele advocatuur. Daar mogen de kleine kantoren op meeliften.’ Silex is nu vertraagd, maar het blijft volgens Van Passel een inspirerend voorbeeld. ‘De advocatuur zou onderling nog meer kunnen samenwerken op het gebied van digitalisering en innovatie’.

Het innovatieplatform van de NOvA vindt plaats op 25 april van 15.00 tot 19.00 uur in Bar Beton in Utrecht. Meer info op advocatenorde.nl.

Stijn Dunk

Redacteur Advocatenblad

Profile page
Advertentie