Ooit maakte je de blits met ISDN: bellen en internetten op één lijn. Snel en betrouw­baar. Meerdere telefoon­nummers op één lijn. Dat was midden jaren ­negentig van de vorige eeuw. Tegenwoordig maakt ongeveer een derde van de advocatenkantoren daar nog steeds gebruik van. Maar als dit netwerk op 1 september – na 25 jaar zijn diensten te hebben bewezen – wordt opgeheven, zijn ze van de ene op de andere dag onbereikbaar.

Hiervoor waarschuwt Dimmen ­Wesdijk, directeur van ­Helder  Tele­com & ICT, onderdeel van Lexxyn Groep. ‘Het onderhoud van ISDN is te duur geworden, zeker nu er andere mogelijkheden zijn. ISDN is ­verouderd, daarom zijn veel organisaties al overgestapt op een VoIP-­oplossing.’ Uit het eigen klanten­bestand van Helder Telecom & ICT en uit cijfers van leveranciers als KPN blijkt dat 30 tot 35 procent van de ­kantoren, maar vermoedelijk nog meer vanwege afhankelijkheid van de fax, nog ISDN heeft.

Een van de problemen waar advoca­tenkantoren met ISDN tegenaan lopen, is dat faxen met de rechtbank na 1 september niet meer mogelijk is. ‘Kantoren met een ISDN-faxlijn ­moeten echt actie ondernemen. De rechtspraak zelf is inmiddels overgestapt naar een elektronische faxdienst.’ Wesdijk adviseert ­kantoren snel te checken of ze nog met ISDN werken. ‘Dat staat vaak gewoon ­vermeld op de maandfactuur.’

Overstappen op een nieuw telefoon­systeem kan enkele maanden duren. Wie niet tijdig overstapt, kan niet alleen niet meer faxen, maar loopt ­tegen meer problemen aan. ‘Denk aan frankeermachines, alarm­systemen, lifttelefoons of de deur­intercom. Alles wat een ISDN-lijn, of een ISDN-telefoon­centrale gebruikt, valt op 1 september uit.’

Er zijn meerdere manieren om over te stappen. Het eenvoudigst is de telefoon­centrale over te zetten op VoIP, ofwel internetbellen. Gesprekken lopen dan niet via ISDN, maar via een internetverbinding. ‘Dit is de snelste oplossing, maar kwalitatief niet de beste. Gesprekken kunnen haperen of zelfs wegvallen,’ waarschuwt Wesdijk.

Er kan ook een nieuwe centrale worden aangelegd, maar veel bedrijven gaan een stap verder: de centrale die werkt vanuit de cloud. In dat geval wordt maandelijks een vast bedrag per gebruiker in rekening gebracht.

Andere bedrijven die zich bezig­houden met (mobiele) communicatie bieden vergelijkbare oplossingen, zoals Telecom Service Groep en KPN. Die laatste spreekt van een ‘moderni­sering van het traditionele telefonie­netwerk’ en vervangt ISDN door IP-telefonie.

Goedkoper

Wie onlangs vaarwel heeft gezegd tegen ISDN, is Wel Advocaten uit Breda. Het kantoor verhuisde naar een ander pand en zou opnieuw een ISDN-lijn moeten aanleggen om gebruik te kunnen maken van de traditio­nele fax. ‘Dat kostte zo’n 400 euro, en we vroegen ons af of er geen andere oplossing was,’ zegt Michiel van Woensel van Wel ­Advocaten. ‘Eerst denk je: alles werkt, er is geen noodzaak om dat te veran­deren. Maar nu we alles hebben laten digitaliseren, werkt het zelfs beter. We faxen vooral naar de rechtbank, de IND en het UWV.’ Het grote voordeel van het nieuwe systeem is volgens Van Woensel dat het een geïntegreerd pakket is: faxen, bellen, mailen via de laptop en de smart­phone. ‘Bovendien zijn we nu goedkoper uit dan eerst.’

Foto-Michel-Knapen

Michel Knapen

Freelance journalist

Profile page
Advertentie