Het zaaltje met advocaten moet er nog even aan wennen. Je diensten aanbieden op een online platform dat bemiddelt tussen jou en de cliënt. Waarop je tegen een vaste lage prijs concurreert met confrères die zich eveneens aanprijzen. Zoals hotelkamers worden verkocht via booking.com. ‘Ik ben bang dat ik te afhankelijk word van zo’n platform’, zegt een advocaat uit het publiek. ‘Dat ze eisen gaan stellen die ik moet accepteren. Dan ben ik niet meer de baas over mijn eigen kantoor.’

Wasmachine

Barbeton

‘Die angst is niet nodig’, reageert Jaap Stikkelbroeck, oprichter van platform blended.law. ‘De diensten die een advocaat aanbiedt zijn veel complexer dan die van een hotel of een taxi. Ze zijn niet makkelijk te vervangen en daarmee ben je minder afhankelijk.’ Stikkelbroeck heeft een missie. ‘Ik wil de drempel voor juridische dienstverlening verlagen. Het moet net zo makkelijk zijn als het kopen als een wasmachine.’ Op zijn platform bieden advocaten en andere juristen compacte producten aan tegen vaste prijzen. De ene advocaat controleert je arbeidsovereenkomst voor 200 euro, de ander maakt voor 1750 euro een koopovereenkomst voor een bedrijfsovername.

Vaste prijzen

Deze vaste prijzen zijn cruciaal volgens Stikkelbroeck: ‘Dat geeft zekerheid. Plus dat de klant kan bedenken of hij een ervaren en duur iemand nodig heeft, of dat een goedkope starter genoeg is.’ Het loslaten van het declareren per uur is voor advocaten een grote opgave, weet Jaap van der Meer (Turnaround advocaten, Best). Hij is een van de ‘legal fixers’ die zich op blended.law aanbiedt. Zijn product ‘Pandakte’ is te koop in drie varianten met drie verschillende prijzen. Bij de goedkoopste variant vult de cliënt de akte zelf deels in, bij de duurste doet de advocaat alles. ‘Soms schiet je er geld bij in’, aldus Van der Meer. ‘Maar dat compenseer je met de volgende zaak. Het is niet zo dat je onder de prijs gaat zitten.’

Specialisatie is het toverwoord in een andere workshop. Zoek je branche, vind je niche, tipt Maarten de Haas, organisatieadviseur voor advocatenkantoren. ‘Specialiseren geeft meer focus in wat je doet, het is inhoudelijk uitdagender en het levert meer klanten op’. De trend van specialisatie zet zich steeds verder voort, vertelt De Haas. ‘Vroeger was arbeidsrecht al een specialisatie, nu kies je daar weer een niche binnen, zoals ontslagrecht.’ ‘Dat herken ik’, reageert een advocaat in de zaal. ‘Eerst was erfrecht al een specialisatie, nu overweeg ik om me specifiek te richten op onterfde kinderen.’

Paardenadvocaat

De twee gasten in de workshop hebben hun eigen subcultuur al volop gevonden. De wereld van paarden en hun eigenaars is het bijzondere werkveld van Jolanda van der Winden (Maet advocaten, Almere). Van der Winden is zelf paardenliefhebber en merkte dat er behoefte was aan advocaten die affiniteit met het wereldje hebben. ‘Paardeneigenaars hebben binnen een minuut door of je verstand van paarden hebt. Dat geeft vertrouwen. Ik spreek hun taal’. Zo ook Jaap Baar (Kuyp Baar advocaten, Utrecht): hij doet veel zaken voor boeren en bazen van bijtende honden. ‘Ik weet het verschil tussen een pink en vaars, dat waardeert een boer.’

Als je eenmaal je focus hebt, is het makkelijker adverteren en acquireren. ‘Ik heb een aparte site gemaakt: Advocaattepaard.nl’, vertelt Van der Winden. ‘Daar weten veel mensen mij te vinden’. Verder krijgt ze vaak verwijzingen via via uit de paardenwereld, net zoals Baar een bekende naam is onder hondenbezitters. Hij maakt met zijn specialisatie ook zichtbaar reclame op de website van zijn kantoor. ‘Een ander voordeel is dat je zaken en dossiers sneller afhandelt omdat je ze al vaak gedaan hebt. En ik heb een kort lijntje met de dierenofficier, zodat ik kan voorkomen dat honden voortijdig worden afgemaakt.’

Overtuigen partners

‘Ik heb de workshop gevolgd hoe je je niche aan een branche kunt koppelen’, blikt Muriël Nolet (Unger Van Els advocaten) terug op het innovatieplatform. Nolet bedient binnen het arbeidsrecht de niche medezeggenschapsrecht: ze staat vooral ondernemingsraden bij en niet de bestuurder. ‘We kunnen ons op onze website nog specifieker profileren als advocaten voor ondernemingsraden. Ik ga de partners van die noodzaak proberen te overtuigen.’ Eénpitter Gerhard Hovestad (Hovestad, Arnhem) is gerustgesteld dat de simpele softwarepakketten die hij gebruikt goed genoeg zijn. ‘Innovatie hoeft niet duur te zijn. Je moet wel de tijd nemen om stil te staan bij alle veranderingen. Ook als éénmansbedrijf. Dat ga ik nu beter doen.’

foto-Stijn-Dunk

Stijn Dunk

Redacteur Advocatenblad

Profiel-pagina
Advertentie