Als de spanning te lang duurt, te groot is of op de verkeerde manier ingezet wordt, ontstaan er problemen.

Hoe weet je wanneer stress problematisch wordt? Hoe weet je dat je zelf moet opletten of dat je je medewerkers minder onder druk moet zetten? Een aantal overwegingen kunnen helpen.

Ten eerste is het belangrijk te weten dat niet iedereen stress even goed kan hanteren. Sommige mensen worden in tijden van druk juist creatief en productief. Andere raken verlamd of schieten hectisch in actie, waardoor er weinig nuttigs meer uit hun handen komt. Dat doen ze niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet anders kunnen. Zeggen dat ze zich niet zo moeten aanstellen of dat ze beter hun best moeten doen werkt averechts. De druk neemt daardoor nog meer toe. Dus: Als je zelf of je collega of medewerker stress minder goed kan hanteren, moet je daar rekening mee houden door druk weg te halen.

Ten tweede kun je veel beter omgaan met druk als er ook rustmomenten zijn. Maak tussendoor even een korte wandeling of klets wat met je collega. Sta dat ook je medewerker toe. Ga weg van je bureau om te lunchen, neem af en toe een micropauze van een paar minuten. De tijd die je in pauzes investeert, verdien je snel terug doordat je daarna efficiënter werkt en minder fouten maakt. Zorg ook voor vrije tijd, waarin je kunt herstellen en waarin je lichaam de kans krijgt stresshormonen zoals cortisol en adrenaline weer af te bouwen.

Het helpt bovendien als je de signalen van ongezonde stress kent, zodat je op tijd kunt handelen. Heb jij of een van je collega’s of medewerkers last van

  • slechte of onrustige slaap,
  • vermoeidheid ondanks voldoende nachtrust,
  • een opgejaagd gevoel, piekeren,
  • een kort lontje,
  • geluid, drukte, licht of andere prikkels slecht verdragen,
  • slechtere concentratie, meer fouten maken,
  • groeiende tegenzin tegen het werk,
  • vaker ziek zijn,

dan is het tijd om te handelen. Bij een of twee symptomen pas je kleinere punten aan in je manier van werken en pauzeren, en/of in de vorm en inhoud van je werk. Als er meer symptomen spelen, dan raad ik je aan om snel actie te ondernemen, omdat de kans op uitval groter wordt. Bespreek het zo mogelijk open in je team of met je collega’s of leidinggevende en zoek interne of externe hulp. Als je er op tijd bij bent, kun je het probleem relatief gemakkelijk en snel oplossen.

Heb je vragen over werk, stress, leiderschap of samenwerking, waarop je in deze rubriek antwoord wil hebben? Mail je vraag naar info@gerny.nl

Alexandra-Gerny-universitair-opgeleide-coach

Alexandra Gerny

Beroepscoach

Profiel-pagina
Advertentie