Veel middelgrote en regionale advocatenkantoren kampen met dezelfde vragen: hoe onderscheid ik mij in de markt, hoe trek ik de juiste mensen aan? Dat blijkt uit onderzoek van The Alignment, een adviesbureau op het vlak van positionering en samenwerking. Alleen hebben deze kantoren niet altijd voldoende tijd en expertise in huis om deze vragen te beantwoorden. Ook OSR Juridische Opleidingen ziet bij haar doelgroep behoefte aan meer kennis over bedrijfskundige zaken.

Daarom beginnen beide organisaties samen de nieuwe opleiding. Ze mikken op advocaten die naast hun juridische praktijk ook manager zijn op hun kantoor. De deelnemers aan de opleiding gaan werken met concrete opdrachten uit de praktijk. Om deze opdrachten realistisch te maken, werd in juni een sessie gehouden waarin zeven middelgrote kantoren hun bedrijfskundige ervaringen deelden. Het streven is om de nieuwe opleiding dit najaar voor het eerst aan te bieden.

Bijzonder dilemma

Aan een business opleiding voor de advocatuur kan zeker behoefte zijn, reageert Maarten de Haas van adviesbureau RvdB. De Haas adviseert advocatenkantoren in hun bedrijfsvoering en gaf in het verleden zelf een aantal jaren een stoomcursus op dit gebied. ‘Een bijzonder dilemma is bijvoorbeeld dat advocaten vaak werken met details, op de korte termijn en het liefst alles zelf doen. Terwijl je als manager kijkt naar de grote lijn, de lange termijn en juist graag delegeert. In dit soort specifieke kwesties zijn cursisten het meest geïnteresseerd.’

foto-Stijn-Dunk

Stijn Dunk

Redacteur Advocatenblad

Profiel-pagina
Advertentie