NNA wil advocaten van kleine kantoren op verschillende vlakken ondersteunen. Op commercieel gebied is dat bijvoorbeeld begeleiding bij de ontwikkeling van een eigen marketingplan. Inhoudelijke meerwaarde denkt NNA te bieden door een databank met juridische documenten die advocaten kunnen uitwisselen voor hun cases. Op een gezamenlijk online netwerkplatform komen beide aspecten aan bod: hier kunnen advocaten ervaringen delen over zowel ondernemerschap als vakkennis.

Volgens Barou (Inhouse Lawfirm, Utrecht) is onder kleine advocatenkantoren behoefte aan een landelijk netwerk met dit soort expertise. ‘Deze kantoren lopen aan tegen specifieke problemen. Dat merkte ik toen ik voor mezelf begon. Enerzijds ben je als één- of tweepitter dedicated met de inhoud bezig. Tegelijk wil je ook over drie maanden omzet draaien en moet je je kantoor promoten.’ Maar de tijd en het geld voor dit ondernemerschap ontbreken vaak, is haar ervaring. ‘Je komt handen tekort. Dan mis je een professioneel netwerk waar je op terug kunt vallen.’

Samen sterk

Barou heeft het NNA opgezet met Marten Faber, directeur van Bens marketing & formulebeheer. ‘Zijn bedrijf laat binnen diverse sectoren kleine mkb’ers samen sterker opereren. Dat is ook wat voor de advocatuur, dacht ik.’ Een vergelijkbaar platform voor kleine advocatenkantoren bestaat in Nederland nog niet volgens Barou. ‘Je hebt de specialisatieverenigingen maar die zijn vooral inhoudelijk en ze stellen hoge toegangseisen. Bijvoorbeeld dat je Grotius moet hebben gedaan. Daar hebben kleine kantoren lang niet altijd de middelen voor.’

De status van het nieuwe netwerk, dat opereert vanuit De Meern,  is nog pril. De werving van deelnemers is net gestart, de komende weken vinden de eerste informatiebijeenkomsten plaats. Deelnemen kost 250 euro per maand. Het NNA zal aan zijn leden ook vakseminars geven die meetellen voor de jaarlijkse opleidingspunten.

foto-Stijn-Dunk

Stijn Dunk

Redacteur Advocatenblad

Profiel-pagina
Advertentie