Op het platform kunnen Vlaamse ‘confraters’ korte berichten posten waarin ze andere advocaten hulp aanbieden, vragen stellen of informeren. Zo biedt een advocaat die vlakbij de rechtbank en het gerechtshof in Gent woont zijn collega’s praktische hulp aan: ‘Ik ben beschikbaar voor inzages en aantekenen van beroep. Ik kan eveneens zittingen bijwonen’. Advocaten uit Brugge en Kortrijk bieden vergelijkbare diensten aan. Andersom vraagt een verkouden advocaat uit Kortrijk of iemand namens hem een zitting in Brussel kan bijwonen.

De Kortrijkse advocaat Bram Vandromme bedacht maandag het digitale crisisplatform voor Vlaamse advocaten, dat binnen enkele uren in de lucht was. Vandromme is voorzitter Communicatie & it bij de West-Vlaamse Balie. ‘Ik kwam op het idee door een vergelijkbaar platform, waar je hulp geeft aan mensen die nu geen boodschappen meer kunnen doen. Ik dacht: dit kan ook werken in onze beroepsgroep.’ Zeker omdat er volgens Vandromme in Vlaanderen veel kwetsbare eenmanskantoren zijn en een grote groep advocaten op leeftijd: ‘Van de 1500 confraters bij de West-Vlaamse Balie zijn er 250 ouder dan zestig. Het is beter als zij zich niet al te veel verplaatsen.’
Aflastingen
Op het platform wisselen advocaten ook informatie uit over welke gerechten er precies open zijn en welke zittingen zijn afgelast. Familierechtbank Ieper heeft alle zittingen tot na 19 april uitgesteld, meldt een collega, maar hij weet niet hoe het bij de familierechtbank in Veurne is. Vergelijkbare praktische kennis wordt gedeeld over de verschillende Vredesgerechten. ‘Daar is veel verwarring over’, zegt Vandromme. ‘Omdat Justitie niet alles plat heeft gegooid en de overheid net als bij jullie soms binnen enkele dagen andere maatregelen aankondigt.’
Ook inhoudelijke zaken worden onderling voorgelegd. Een familierechtadvocaat krijgt ‘inzake familie kwesties nu steeds meer en meer de vraag of de kinderen wel naar de andere ouder gebracht moeten worden dan wel meegegeven. Ik persoonlijk vind dat het omgangsrecht gewoon moet kunnen doorgaan.’ Een ander is benieuwd hoe collega’s in deze crisis omgaan met hun werknemers: ‘Zijn er kantoren die hun bedienden op economische werkloosheid wegens overmacht hebben kunnen zetten?’
Kantelmoment
Vandromme denkt dat de Coronacrisis wel eens een kantelmoment zou kunnen zijn voor het gebruik van digitale technieken door de advocatuur. Zowel in Vlaanderen als Nederland. ‘Kantoren ontdekken nu de voordelen van het videobellen, de service van de cloud en het belang van digitale dossiers. Het is cynisch om dit in deze moeilijke tijden positief te noemen, maar ik verwacht dat op dit gebied de cent nu wel valt.’ Het coronaplatform voor advocaten is geen technisch hoogstandje, stelt Vandromme. ‘Maar het is wel eenvoudig toegankelijk. Het gaat er mij vooral om in deze moeilijke tijden een signaal van solidariteit af te geven. Via deze moderne weg.’