De roep om elkaar te helpen is groot in deze tijd van crisis. Ook advocaten dragen hun steentje bij. Zo geeft VESPER Advocaten in Amsterdam ondernemers gratis advies over de ondersteuningsmaatregelen die de overheid voor ondernemers en ZZP’ers in het leven heeft geroepen, zoals de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW) en de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers. Daarnaast heeft het kantoor een ‘online COVID-19 hub’ voor ondernemers en investeerders gelanceerd.
‘Via deze hub kunnen documenten voor verschillende type overbruggingskredieten kosteloos gedownload worden,’ vertelt Constant Van Tuyll van Serooskerken, partner bij het kantoor. ‘Deze service bieden wij aan ondernemers en investeerders in Nederland om hen in staat te stellen snel een solide leningsovereenkomst aan te gaan met het oog op de huidige marktomstandigheden als gevolg van de COVID-19 pandemie. Als ondernemers vragen hebben over de leningen, dan beantwoorden wij deze via onze COVID-helpdesk.’
Samenwerkingsverband
In het kader van de helpdesk en de COVID-19 hub werkt het kantoor samen met BloomTax in Amsterdam. De fiscaal advocaten van dat kantoor verstrekken, ook kosteloos, informatie over de fiscale aspecten van de maatregelen en de leningsdocumentatie. Ook hebben een legal designer en een (virtueel) juridisch secretaresse zich bij de vijf advocaten van VESPER gevoegd. ‘Zij willen ons initiatief op hun manier steunen en helpen ons enorm uit de brand met praktische zaken,’ zegt Van Tuyll van Serooskerken.
De advocaten zien sinds de opening van de COVID-helpdesk op 23 maart een enorme toestroom aan meldingen. Inmiddels hebben er zo’n tachtig ondernemers van veelal kleine bedrijven gevraagd om de expertise van het team. ‘Een hele andere doelgroep dan we gewend zijn. Wij werken veelal voor grote ondernemingen. De vragen die we krijgen zien bijvoorbeeld op de doorlooptijden van het aanvragen van noodsteun, op DGA’s in combinatie met de regelingen en hoe het begrip ‘omzetverlies’ onder de NOW wordt gemeten.’
Tussen wal en schip
Volgens Van Tuyll van Serooskerken voelt het goed om iets te kunnen betekenen voor anderen in deze ongekende tijden. ‘We hebben veel ondernemers aan de lijn die normaliter een advocaat niet zouden kunnen betalen en zeker niet op een moment dat iedere euro telt. Het zou zonde zijn als deze ondernemers tussen wal en schip vallen omdat ze niet weten of ze onder de ondersteuningsmaatregelen vallen of anderszins problemen ondervinden met de formaliteiten.’
Ook advocaat Iris Cuijten (mr. Cuijten Advocatuur in Valkenswaard) biedt wegens de coronacrisis ondernemers gratis wegwijs in de steunmaatregelen. Ze doet dit naast het wekelijkse gratis inloopspreekuur. ‘Ik probeer waar nodig en mogelijk te helpen met het aanvragen van regelingen en tegemoetkomingen. Ik doe dit vanwege de bijzonder vervelende tijd waarin we allemaal zitten en om andere ondernemers te helpen.’
Lager tarief
Advocaat Abraham Mouritz van Mouritz Legal in Amsterdam heeft ervoor gekozen ondernemers die al cliënt bij hem zijn tegen een gereduceerd tarief te helpen. Hij roept andere advocaten op dat ook te doen. ‘Ik zag hoe heftig de gevolgen zijn van het COVID-19 virus op de bedrijfsvoering van met name een bepaalde cliënt van mij. Deze werd acuut met zo’n tachtig procent gereduceerd. Aan de andere kant nam de vraag naar juridische ondersteuning juist toe. Ik zie mijn relatie met al mijn cliënten als een partnership en dan vind ik dat je als business partner ook je verantwoordelijkheid moet nemen. Blijven declareren alsof er niets aan hand is, komt dan wel een beetje vreemd over. Cliënten zullen een meer meegaande houding waarderen en dat komt ook weer ten goede aan de lange termijnrelatie.’
In bovenstaand geval heeft Mouritz een “crisiskorting” verleend van rond de 28 procent. ‘De impact van de coronacrisis verschilt per bedrijfstak. Luchtvaart en export van bloemen worden zeer hard geraakt, terwijl ik vanmorgen hoorde dat supermarkten omzetten maken die te vergelijken zijn met de kerstperiode. In het laatste geval zie ik weinig reden om te gaan stunten.’
Mouritz adviseert ook andere advocaten hun cliënten te benaderen. ‘Wacht niet totdat de cliënt zelf op de deur komt kloppen. Naast een verlaging van tarieven is het volgens mij ook goed om niet elke minuut te willen schrijven. Even een pas op de plaats. Mijn cliënten stellen het erg op prijs. Ze zien dat je hun lot aantrekt en dat enkele gegeven doet hen goed.’