Marina Sarkisjan
Marina Sarkisjan

‘Het mooie aan dit werk vind ik het snelle schakelen, dat je een bedrijf beter leert kennen en in korte tijd een project opstart en afrondt,’ zegt Sarkisjan. Al deze aspecten kwamen aan bod tijdens de aandelenuitgave van Basic-Fit die ze samen met onder meer Clifford Chance-collega Han Teerink (42) begeleidde. Op maandag 8 juni lukte het om ruim vijf miljoen nieuwe aandelen tegen een koers van 25 euro in de markt te zetten. Basic-Fit gebruikt de opbrengst van 133 miljoen euro om te investeren en uit te breiden.

Het ging om een zogeheten ‘accelerated’ aandelenemissie en die versnelling mag je letterlijk nemen, stelt Sarkisjan. ‘Bij dit soort deals gaat het niet zoals bij overnames over maanden, maar over dagen.’ In die snelkookpan moet je snel kunnen werken. ‘Ik herinner me dat ik op één dag druk was met zowel de due diligence als de transactiedocumentatie. Dan denk je ’s avonds wel even: dit gaat lekker.’ Ook in het weekend voorafgaand aan de lancering was het alle hens aan dek: ‘Dan werk je met z’n allen toe naar de climax.’

Timing

Het is in coronatijd niet vanzelfsprekend dat zo’n groot bedrag wordt opgehaald op de beurs. ‘Basic-Fit was natuurlijk geraakt door de crisis. Maar het ging weer de goede kant op: in Frankrijk en andere landen mochten ze weer open en de blik kon en kan weer worden gericht op verdere groei. En dat is ook voor beleggers interessant.’ Vervolgens komt het aan op de goede timing, vertelt Sarkisjan. ‘De koers van Basic-Fit ging weer omhoog en de algemene stemming op de beurs was positief. Daar maak je gebruik van.’

Sarkisjan en Teerink traden op voor ABN AMRO en Rabobank, de twee Nederlandse banken die de aandelenuitgave begeleidden. ‘Zij voeren op de dag zelf de regie. Als het project dan slaagt, is iedereen ’s avonds erg blij. Normaal vier je dat samen, nu hebben we er thuis op geproost.’ Om een bedrijf zo zichtbaar te kunnen helpen tijdens deze heftige crisis, doet haar goed. ‘Dat heeft zeker meerwaarde. Het was ook mooi dat we ondanks de contactbeperkingen toch effectief konden werken en communiceren. Het was voor een groot deel business as usual.’

Stijn Dunk

Redacteur Advocatenblad

Profile page
Advertentie