Ploum begon in 1995 met zeven partners, een medewerker, een boekhouder en een secretaresse. Inmiddels telt het kantoor circa zeventig advocaten, van wie zesentwintig partners. Ook het aantal rechtsgebieden waarop het kantoor adviseert, is in de loop der tijd flink toegenomen. Ploum is vanaf het begin actief in transport en logistiek, vastgoed, energie en industrie. Daar zijn heel wat specialisaties bijgekomen. Zo werken er nu specialisten in bestuursrecht, strafrecht, intellectueel eigendomsrecht, onroerend goed, bouwrecht, arbeidsrecht, M&A, banken- en effectenrecht en douanerecht.
Ploum werkt door heel Nederland, maar is ook internationaal georiënteerd. Tegelijkertijd heeft het een typische Rotterdamse mentaliteit, zegt partner Nick Hessels (51 jaar): ‘We zijn heel pragmatisch, down-to-earth, dicht bij de klanten. Het klassieke “niet lullen, maar poetsen” zit wel in de genen van dit kantoor.’
Vergeleken met vijfentwintig jaar geleden zijn klanten veel kritischer en assertiever geworden, constateert grondlegger Rutger Ploum (55 jaar): ‘Vroeger waren klanten heel lang trouw aan een kantoor. Dat was hun huisadvocaat. Nu kiezen bedrijven veel gerichter voor een specifieke advocaat of een specifiek deelterrein.’ Advocaten moeten ook meer hun best doen om opdrachten te krijgen en te houden, vertelt Ploum. Medeoprichter Dorine ten Brink (52 jaar) noemt ook de digitalisering die het werk enorm heeft veranderd. ‘Toen wij begonnen, hadden we geen mobiele telefoons, e-mail stond in de kinderschoenen.’ Maar de drive van het kantoor is hetzelfde gebleven, stellen ze allebei. Ten Brink: ‘We willen partner zijn van de klant. Niet alleen juridische diensten verlenen, maar ook echt meewerken aan het ondernemende succes. We vinden het ontzettend leuk om de business van de klant te begrijpen, met de klant op zoek te gaan naar de beste oplossing voor het probleem.’
De advocaten van Ploum werken geregeld in teams, legt Ten Brink uit. ‘Onze klant zit niet aan één advocaat of notaris vast. Vaak trekken we het breder, zodat hij op verschillende deelterreinen door specialisten wordt geadviseerd.’
Toen Nederland in maart in ‘intelligente lockdown’ ging, profiteerde Ploum ervan dat het enkele jaren geleden helemaal online was gegaan. Hessels: ‘Iedereen werkt volledig vanuit de cloud.’ De impact van de coronacrisis op het kantoor valt volgens hem tot nu toe mee. ‘Tegelijkertijd zie je een boel klanten die het echt moeilijk hebben. En er is er de onzekerheid dat niemand weet hoe deze crisis zich verder ontwikkelt. Maar als ik er omzettechnisch naar kijk, gaat het goed met ons.’
Niettemin moesten veel jubileumfestiviteiten, variërend van een groot feest met alle klanten, tot een lustrumweekend met alle kantoorgenoten, worden geannuleerd. Hessels: ‘We denken na over een alternatief zodat we op korte termijn fysiek of online in een grote groep bij elkaar kunnen komen.’
De belangrijkste uitdaging voor de komende tijd is volgens Rutger Ploum ‘blijven innoveren’. Het aantrekken en opleiden van jong talent gelden als een speerpunt. Ook nieuwe vormen van communicatie gelden als innovatie. Ploum: ‘Ik denk dat COVID ons leert dat je veel overleggen niet fysiek hoeft te voeren. Het aantal internationale reizen zal flink afnemen, denk ik. Je krijgt nog geavanceerdere media, waardoor je beter op afstand kunt vergaderen. Alles wordt handiger, praktischer. Wij willen daarin vooroplopen.’