Dealmaker – Geleijns_Jaap BW

‘Eigenlijk hadden we de deal willen beklinken op vrijdagavond. Maar, zoals dat nu eenmaal gaat, op het laatste moment kwamen er nog allerlei punten op tafel waarover nog stevig onderhandeld moest worden. Dat vergde uiteindelijk het hele weekend plus de maandag.’

Geleijns en zijn collega’s van Linklaters stonden eerder deze maand het Zweedse beursgenoteerde bedrijf Adapteo bij tijdens de overname van Dutch Cabin Group, een Brabants bedrijf gespecialiseerd in tijdelijke huisvesting voor de bouw, kantoren en festivals. De Zweden betaalden 63 miljoen euro in cash voor de bouwer, die gevestigd is in Klundert. Het betrof een relatief kleine transactie voor Geleijns, die eerder dit jaar ook de Nederlandse staat adviseerde bij het steunpakket aan KLM. Daar was een bedrag van 3,4 miljard euro mee gemoeid. ‘De omvang van een transactie zegt doorgaans niets over de complexiteit,’ aldus de M&A-advocaat. ‘De koopprijs is daarop niet van invloed.’

Veel belangrijker is dat beide partijen elkaar vertrouwen en tevreden zijn over het verloop van de onderhandelingen. Op afstand is dat een stuk moeilijker, constateert Geleijns. ‘Normaal zoeken we een hotel op voor het laatste deel van de onderhandelingen. Als het nodig is gaan we door tot diep in de nacht, tot er een akkoord ligt. Het helpt als koper en verkoper tijdens die onderhandelingen samen een kop koffie drinken, elkaar in de ogen kunnen kijken. Dat element missen we, nu iedereen thuis achter de laptop zit.’

Waar Linklaters Adapteo bijstond, werd DCG geadviseerd door het Rotterdamse kantoor De Bok Roijers Gasseling. Het overleg tussen de beide kantoren verliep ook online. ‘We hadden een prettige samenwerking. Maar als je samen in een spreekkamer zit, gaat het toch anders. Dan krijg je meteen een reactie op je argumenten en kun je zelf ook onmiddellijk repliek geven. Dat geeft een heel andere dynamiek. Niettemin was het bijzonder om het op deze manier mee te maken.’

Gaat Geleijns nu duimen draaien, gezien het gering aantal fusies en overnames in de markt? ‘Nee, het is momenteel ontzettend druk. Dat hadden we aan het begin van de coronacrisis zelf ook niet verwacht. Mogelijk zien veel ondernemingen de huidige situatie als een kans om tegen een aantrekkelijke prijs een overname te kunnen doen.’

Kees_Pijnappels-16-07-14-51a

Kees Pijnappels

Hoofdredacteur

Profiel-pagina
Advertentie