Op hun Instagram-account staan Ümit Arslan (34) en Yusuf Ersoy (35) stil bij hun ontmoeting elf jaar geleden. Weliswaar geen rond getal, maar niettemin het vieren waard. Toen werd immers het fundament gelegd voor hun zakelijke samenwerking: ‘Het is net als een huwelijk: als het niet gebaseerd is op wederzijds respect, vertrouwen en eerlijkheid is het gedoemd te mislukken. Deze basisprincipes van onze samenwerking zijn gelukkig nog altijd springlevend.’ Over de redenen waarom het zo goed werkt tussen hen zijn ze helder. Ze zitten op dezelfde golflengte, begrijpen elkaar en kunnen constructief samenwerken. ‘Wij gunnen elkaar heel veel,’ vertelt Arslan. ‘Het gaat er niet om wie welke omzet draait, het gaat erom dat we elkaars rug dekken. Ik kan in alle openheid met Yusuf sparren. Dat vertrouwen over en weer is niet in geld uit te drukken. Alles staat of valt daarmee.’

Specialiseren

Na hun stages bij AKD en Bos & Partners Advocaten besloten de advocaten een eigen kantoor op te richten in Den Haag. Daar waar ze eerder grote verzekeraars, banken, bedrijven en vermogende particulieren bijstonden, richtten ze zich bij de start van hun kantoor op een meer algemeen publiek. ‘Toen we net voor onszelf begonnen, zaten we aan de andere kant van de tafel,’ vertelt Arslan. ‘Dat was handig, want daardoor wisten we hoe we ons moesten opstellen tegenover grote bedrijven.’ Via hun netwerk en mond-tot-mondreclame krijgen ze verschillende zaken en door hun Turkse achtergrond behartigen ze ook de belangen van bedrijven uit Turkije. ‘In het begin waren wij genoodzaakt een algemenere praktijk uit te oefenen,’ zegt Ersoy. ‘Maar we bouwden een stabiel cliëntenbestand op en kozen vijf jaar geleden voor meer specialisatie zodat we meer kunnen investeren in kwaliteit. We doen nu voornamelijk zaken in het verzekeringsrecht, letselschade, ondernemingsrecht, arbeidsrecht en contractenrecht.’

Achtergrond

Het kantoor groeide. Arslan runt het kantoor in Den Haag en Ersoy in Amsterdam. Ze hebben dagelijks via de chat contact voor intern overleg, reflectie en juridische vragen. Maandelijks zitten ze samen om tafel met een vaste agenda voor de algemene bedrijfsvoering. ‘We geven elkaar de vrijheid om op onze eigen manier het kantoor te runnen en kennen elkaars verantwoordelijkheidsgevoel,’ zegt Ersoy. ‘Het is een samenwerking die ik tot op de dag van vandaag koester.’

Een groot deel (ongeveer 75 procent) van hun cliënten heeft een Turkse of Marokkaanse achtergrond en dat maakt het vak alleen maar leuker, laten ze weten. ‘Dat is vanzelf zo ontstaan, vertelt Arslan. ‘Dat wij dezelfde culturele achtergrond en taal delen, maakt een verschil.’ Als voorbeeld schetst hij een letselschadezaak waarbij een 22-jarige man nog bij zijn ouders woont. ‘Dat kan een verzekeraar vreemd vinden, terwijl het in onze cultuur heel gebruikelijk is in het ouderlijk huis te blijven wonen tot je getrouwd bent. Die verschillen moet je vaak goed kunnen uitleggen.’

Hedy Jak

Freelance journalist

Profiel-pagina
Advertentie