De betrokken ketenpartners, zoals IND, vreemdelingenadvocaten en de Raad van State, zijn positief over deze uitbreiding van de digitale diensten, meldt de Rechtspraak in een nieuwsbericht. Al ruim 5 jaar procederen advocaten en IND digitaal in asiel- en bewaringszaken. Dit gaat om zo’n 20.000 zaken per jaar. De IND en de meeste advocaten zijn ook betrokken bij de 10.000 reguliere vreemdelingenzaken die de Rechtspraak per jaar behandelt. Die behandeling gaat nog helemaal op papier. Zeker in tijden van corona werkt dat volgens de Rechtspraak omslachtig. Met enkele beperkte aanpassingen heeft de Rechtspraak daarom Mijn Rechtspraak en het Aansluitpunt Rechtspraak-IND gereed gemaakt voor reguliere vreemdelingenzaken.
In tegenstelling tot asiel- en bewaringszaken procederen advocaten niet verplicht digitaal in reguliere vreemdelingenzaken. Ze kunnen daar zelf voor kiezen. Dat doen ze bij de indiening van hun zaak via het digitale DPC-formulier of het papieren CIV-formulier. Op dat formulier kunnen advocaten invullen dat ze de procedure digitaal verder willen voeren. Na de ontvangstbevestiging van het Centraal Inschrijfbureau Vreemdelingenzaken (CIV), kunnen ze de zaak digitaal vinden in Mijn Rechtspraak. En kunnen ze aanvullende stukken indienen, het dossier bekijken en berichten sturen naar de rechtbank.
In de loop van dit jaar worden ook de eerste civiele en bestuursrechtelijke procedures digitaal toegankelijk volgens het Basisplan Digitalisering. Uiteindelijk gaan ook vreemdelingenzaken over naar die nieuwe manier van digitale toegang en stopt de Rechtspraak met het oude ‘KEI systeem’ voor die zaken.