Dat is de voornaamste conclusie van een rapport van Wolters Kluwer: ‘2021 Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic’.

Volgens het onderzoek heeft de coronapandemie de digitale transformatie van de juridische branch een ongekend momentum gegeven, dat nog steeds voortduurt. Tachtig procent van de ondervraagde advocaten geeft aan dat de behoefte aan technologische oplossingen is toegenomen als gevolg van de pandemie.

Technologie
Voor het rapport ondervroeg Wolters Kluwer 700 juristen uit de VS en negen Europese landen, waaronder Nederland. De enquête werd uitgevoerd in maart van dit jaar. Een meerderheid van de juridische professionals ziet digitale transformatie en technologie als de belangrijkste aanjagers van betere prestaties, meer efficiëntie en hogere productiviteit.

Door corona en de trend om op afstand te werken is de drang naar verdere digitale transformatie toegenomen, concludeert het rapport. ‘Reeds bestaande trends en prioriteiten hebben overweldigend veel nieuw terrein gewonnen.’

Transformatie
Volgens het rapport spelen ook juridische afdelingen van bedrijven een grote rol bij de transformatie. Zij zetten technologie in om het werk te automatiseren en de productiviteit te verbeteren. Daarbij wordt ook gekeken naar andere juridische dienstverleners dan advocatenkantoren. ‘De pandemie heeft mogelijk het juridische speelveld verder geopend. Bedrijfsafdelingen verwachten – en eisen zelfs – dat hun advocatenkantoor gebruikmaakt van technologie.’

Advocatenkantoren voelen zich daardoor onder druk gezet en beseffen het toenemende belang van technologie om de dienstverlening en efficiëntie te verbeteren. Driekwart van de ondervraagde kantoren zegt te investeren in nieuwe technologie ter ondersteuning van de activiteiten van het kantoor en het werk met de cliënt. Advocatenkantoren richten zich ook steeds meer op specialisatie en meer samenwerking en transparantie met cliënten, omdat ze relaties willen versterken en waarde willen leveren.

Voordeel
Volgens het rapport hadden zogeheten technologieleiders – juridische organisaties die technologie nu al volledig benutten – een concurrentievoordeel tijdens de pandemie. De helft van hen bleek zeer goed in staat op afstand te voorzien in de behoefte van de klant. Dat percentage lag bij traditionele kantoren veel lager.

De impact van technologie neemt verder toe, voorspelt het rapport. Dat plaatst veel kantoren voor een uitdaging. Bijna zeventig procent van de kantoren verwacht dat big data en voorspellende analyses de komende drie jaar een grotere rol gaan spelen. Slechts 22 procent denkt deze technologieën te begrijpen. Niet meer dan 36 procent van de advocatenkantoren denkt goed voorbereid te zijn op de technologische transformatie.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Kees_Pijnappels-16-07-14-51a

Kees Pijnappels

Hoofdredacteur

Profiel-pagina
Advertentie