Ondanks maandenlang overleg met de Belastingdienst en de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) lukt het niet de juridische bijstand goed te laten verlopen. Volgens de advocaten worden de hindernissen alleen maar groter en loopt het systeem vast.

Volgens de advocaten moet er op tenminste drie punten iets gebeuren. Ze willen sneller kunnen beschikken over het dossier van de gedupeerde, een vast aanspreekpunt voor advocaten bij UHT en de inzet van onafhankelijke schade-experts in de procedures bij de Commissie Werkelijke Schade (CWS), op kosten van de staat.

Dossiers

De advocaten stellen dat gedupeerden en hun belangenbehartigers op grote schaal geen dossiers ontvangen. ‘De wachttijd van het verkrijgen van het dossier is inmiddels opgelopen naar 24 maanden. Ook worden veel stukken uit de dossiers, ondanks diverse verzoeken daartoe, niet, niet volledig of gelakt verstrekt. Het is onmogelijk om een gedupeerde juridisch bij te staan, zonder de beschikking te hebben over het volledige dossier. Dit wordt echter wel van ons verwacht.’

Een aanspreekpunt bij UHT is met spoed nodig, schrijven ze in de brandbrief. ‘Het ontbreekt de advocaten aan een speciaal nummer om direct verbonden te worden met een team dat algemene en individuele knelpunten aan kan horen en op kan pakken. De werkelijkheid is nu dat advocaten, net als de gedupeerden zelf, via de gebruikelijke weg moeten bellen met het serviceteam. Daar worden ze zelden geholpen.’ Dat zorgt voor een vertrouwensbreuk tussen advocaten en cliënten, stellen ze, omdat ze ‘machteloos aan de zijlijn staan te kijken en cliënten niet kunnen voorzien van antwoorden, laat staan van oplossingen’.

Letselschade

De advocaten zeggen ook ondersteuning te willen om gedupeerden van adequate schadevergoeding te voorzien. Momenteel moeten ze zonder gespecialiseerde kennis van letselschade schadedossiers behandelen, terwijl de overheid dure adviseurs kan inhuren. ‘Advocaten die dagelijks kampen met vertragende factoren en een achterstand aan informatievoorziening, zonder dossier, zonder kennis op letselschade gebied, worden voor hun gevoel voor de leeuwen gegooid samen met de gedupeerden. Zo kan onmogelijk rechtsbescherming geboden worden en zullen de gedupeerde burgers niet correct schadeloos gesteld kunnen worden. Iedere gedupeerde dient, indien daar behoefte aan is, te kunnen beschikken over een letselschadespecialist.’

Tarieven

De advocaten wijzen er daarnaast op dat hun tarieven, ondanks verruiming door de Raad voor Rechtsbijstand, nog steeds te laag zijn.  Maar veel liever zien ze aanpassing van de compensatieregeling zodat gedupeerden snel, ruimhartig en zorgvuldig worden gecompenseerd. ‘Advocaten hebben zich ook vanuit dit doel aangemeld voor de regeling, en niet om weer jarenlang noodgedwongen te moeten procederen tegen de Belastingdienst.’

Een debat in de Tweede Kamer bracht woensdag vooralsnog geen oplossing. De nieuwe staatssecretaris Aukje de Vries (Toeslagen) zei niet over een toverstokje te beschikken, waarmee alles in één keer kan worden goedgemaakt. De Kamer praat volgende week verder over de kwestie.

Advertentie