in beeld
Image credit: Raymond Rutting

Het is dan ook een zaak met veel partijen, zegt Robert van Galen, één van de betrokken advocaten (tweede van links). Aan de ene kant waren daar de Staat, de luchthaven Schiphol (voor twee derde eigendom van de Staat) en de omwonen­den, aan de andere kant negen­tien partijen uit de luchtvaartsector, onder aanvoering van de KLM. Inzet van het geschil:

het voornemen van het kabinet om het aantal vluchten terug te dringen van een half miljoen nu naar 440.000 in 2024.

Van Galen, partner van NautaDutilh (hij werkt er al sinds 1985) stond de inter­nationale luchtvervoersassociatie IATA, de Amerikaanse brancheorganisatie A4A en het Duitse Lufthansa bij. Hij wist zich gesecondeerd door vier kantoor­genoten. Van Galen waagt te betwijfelen of het kort geding een record brak. In faillissements­zaken kan het soms ook behoorlijk druk zijn, zegt hij onderkoeld. Het groot aantal belanghebbenden maakt de zaak extra interessant, erkent Van Galen, maar verder speelt de ‘advocatendichtheid’ geen rol. ‘We deden allemaal gewoon ons werk. Uiteindelijk gaat het om de inhoud.’

Advertentie