Arakelyan (AKL Advocatuur, Schiedam) was in een eerdere uitzending van Radar kritisch over de hersteloperatie. Volgens Radar reageerde een afdelingshoofd van de UHT een dag later met een e-mail, waarin staat: “Ik ben gisteren echt geschrokken van Radar en wat jij daarin aangaf. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat betekent voor onze open communicatie en samenwerking en wil me daarop beraden.” Op de vraag van Arakelyan wat hij daarmee bedoelt, luidde het antwoord volgens Radar: “Iedereen heeft van jou nu gehoord dat UHT het ouderverhaal niet meeneemt. Hoe gaan we dat rechtzetten?”
Volgens Arakelyan, die gedupeerde ouders bijstaat in 345 zaken, verkiest de UHT het verhaal van de Belastingdienst als dat afwijkt van het verhaal van de ouders. “Als een ouder vertelt dat er wel opvang is afgenomen, maar als er in de systemen van de Belastingdienst iets anders staat, dan worden de systemen van de Belastingdienst geloofd,” zei de advocaat daarover in de uitzending van Radar.
De mond snoeren
Arakelyan betreurt de reactie van de UHT-ambtenaar. “Ik had een goede samenwerking met hem, vond ik. Ik had helemaal niet verwacht dat ze er zo dreigend mee om zouden gaan. Ik krijg het gevoel dat ze me de mond proberen te snoeren. Dit hoort niet, dat je zo communiceert met een externe advocaat die gedupeerden bijstaat,” verklaart de advocaat tegenover het consumentenprogramma.
Een woordvoerder van de UHT stelt tegenover Radar: “Dienst Toeslagen hecht erg aan open communicatie en een goede samenwerking met alle betrokken advocaten en andere partners. Kort na het versturen van de emails hebben we contact opgenomen met de betrokken advocaat om dit aan te geven. Dit had zo niet mogen gebeuren.”