BrandMR presenteerde maandag het ontwerp voor een andere advocatentoga, naar eigen zeggen een ‘nieuw eigentijds ontwerp’. De traditionele zwarte robe is vervangen door een zwart-witte tuniek, met daaronder een zwarte broek.
BrandMR zegt volgende week (lees: 1 april) een voorstel voor wetswijziging van het kledingvoorschrift te presenteren aan de Tweede Kamer.
Volgens het bedrijf laat het comfort of de praktische functionaliteit van de gebruikelijke toga te wensen over. ‘In moderne rechtszalen, waar technologie en lange werkdagen gebruikelijk zijn, kan meer praktische kleding wenselijk zijn.’ De advocatentoga stamt nog uit de tijd van Napoleon die dit kledingvoorschrift voor advocaten begin negentiende eeuw in Nederland introduceerde.
BrandMR stelt in een persbericht dat modernisering van de toga een mooie tussenstap is om de toga voor advocaten helemaal af te schaffen. Dat zou de advocatuur ‘toegankelijker en minder intimiderend maken voor het publiek’, meent het bedrijf dat zich voornamelijk richt op mkb en consumenten. Volgens BrandMR wordt het traditionele beeld van de advocaat in toga vaak als afstandelijk en ouderwets ervaren.
Marketingdirecteur Peter Hoitinga zegt desgevraagd dat de grap wel degelijk een serieuze ondertoon heeft. ‘BrandMR dringt aan op modernisering van de regelgeving voor de advocatuur, met name waar het de bedrijfsstructuur betreft. Dit is een knipoog naar dat streven.’