Ik herinner me mijn eerste werkdag nog goed,’ vertelt M&A-advocaat Diederick de Boer (43) van Lexence Advocaten. ‘Er zat een dame achter de balie, Jeanette heette ze. “Wat goed dat je er bent!” zei ze. Het was zo’n oprecht en warm welkom. Ook de rest van de dag kwam ik in een warm bad terecht. Dat gevoel, dat wil ik nieuwe medewerkers nu zelf meegeven. Wij besteden daar bij Lexence bewust veel aandacht aan en hebben ook een draaiboek.’
Onboarding: officieel is het een Amerikaanse term ‘voor het mechanisme waardoor nieuwe medewerkers de nodige kennis, vaardigheden en gedragingen verwerven om effectieve leden van de organisatie en insiders te worden’ (Wikipedia).
‘En dat gaat veel verder dan alleen een beetje inwerken,’ zegt arbeids- en organisatiepsycholoog Kim Schlüter van OpenUp. ‘Bij een goede onboarding worden nieuwe mensen bekendgemaakt met de taken en de cultuur van kantoor – zodat ze onderdeel worden van het team en van de organisatie als geheel – maar er wordt ook gezorgd voor een veilige en prettige werksfeer waardoor mensen zich welkom voelen. Tevreden medewerkers zijn van essentieel belang. Het zorgt voor behoud van mensen, maar ook voor betrokken medewerkers die excelleren in hun functie én het trekt nieuwe medewerkers aan. De meest aantrekkelijke organisaties zijn immers organisaties waar medewerkers met plezier werken. Met een fijne onboarding draag je daar aan bij.’