Toen advocaat Mark Wagemans in 2017 met Anton Smetsers en Bart van Hoof het Nijmeegse IJzer Advocaten begon, was de grote vraag: hoe komen we aan nieuwe cliënten? ‘We zaten op het snijvlak van de oude en de nieuwe advocatuur én op de overgang van papier naar digitaal. We dachten: we moeten iets met internet doen, willen we mensen aan ons binden. Het was voor ons ontzettend belangrijk om online zichtbaar te worden, omdat we net waren begonnen,’ vertelt Wagemans.
De vastgoedadvocaten staken de koppen bij elkaar. ‘Het leek ons handig meer te gaan denken als ondernemers. Wat missen we in de markt? Het was een kwestie van gezond verstand gebruiken en zelf op onderzoek gaan. De vraag “Hoe word ik goed gevonden op Google?” kan iedereen online stellen. Schriftelijke content is belangrijk daarin. Met een marketingplan van een half A4’tje zijn we gestart. We hebben een website laten bouwen en begonnen regelmatig blogposts te publiceren op onze website. De onderwerpen varieerden van commerciële verhuur tot appartementsrechten in vve’s en wetswijzigingen in het ruimtelijk bestuursrecht.’
‘We schreven de blogs met behulp van gratis zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat we goed vindbaar op Google wilden zijn,’ vervolgt Wagemans. ‘Bovendien beloont Google het publiceren van relevante en originele content met een hoge positie en ranking. De blogs werden niet alleen op de website gepost, maar ook verspreid via nieuwsbrieven. Een paar jaar geleden hebben we daar LinkedIn aan toegevoegd. Het bloggen, dat we tot op de dag van vandaag met regelmaat doen, heeft ons geen windeieren gelegd. We besteden als kantoor elke week gemiddeld tien uur aan onlinemarketing, maar het is wel goed voor ongeveer een derde van onze omzet.’