Het is een delicate dans tussen het delen van waardevolle inhoudelijke kennis en het behouden van strategische voordelen. Zeker in kennismakingsgesprekken, waarin je soms ongemerkt juridisch advies geeft terwijl de potentiële cliënt nog niet voor jouw kantoor heeft gekozen. In dit artikel tips om een goed evenwicht te bereiken.
Voor- en nadelen
Kennis delen draagt zonder twijfel bij aan het opbouwen van vertrouwen. Je laat zien dat je deskundig en bereid bent om informatie te delen om iemand verder te helpen. Zelfs al voordat ze daadwerkelijk met jou zakendoen. Door het delen van relevante inhoudelijke kennis laat je meteen zien hoe jij waarde toevoegt. Door het vertrouwen leg je de basis voor een sterke relatie.
Tegelijkertijd is het zoeken naar de balans. Want kennis delen kost tijd zonder garantie op een return on investment als de ander uiteindelijk geen interesse heeft in jouw diensten. Het te vroeg delen van te veel inhoudelijke kennis kan bovendien jouw onderhandelingspositie verzwakken: potentiële cliënten kunnen de kennis gebruiken om andere advocaten te benaderen met jouw ideeën. Blijf er daarnaast op letten dat je online niet direct specifieke kennis over jouw diensten deelt. Dat kan andere kantoren in staat stellen om jouw strategieën te begrijpen en tegenmaatregelen te nemen waardoor jouw concurrentievoordeel verloren gaat.