‘Het was hun eerste huis en ze hadden er hard voor gespaard. Het verhaal van mijn cliënten, een jong echtpaar van begin dertig, ging door merg en been. Via de rechtsbijstandsverzekering waren ze bij mij terechtgekomen. Mijn praktijk bestaat met name uit koop- en verkoopgeschillen waarbij ik particulieren bijsta. Het stel vertelde dat ze direct verliefd waren geworden op het huis met de mooie witte gevel. Er waren echter meer kapers op de kust. Door een halve ton te overbieden én geen ontbindende voorwaarde in het contract op te nemen, zoals een bouwkundige keuring, waren ze de gelukkige eigenaar geworden van het huis. De vreugde was van korte duur. Toen ze na een dag verhuizen eindelijk in bed lagen, hoorden ze een vreemd geluid. Het was niet de regen die ze hoorden, maar het water dat vanuit het dak naar beneden stroomde. In no time bereikte het water de inboedel die ze eerder die dag nog zo zorgvuldig hadden verhuisd. Bijna alles kon weggegooid worden. Niet alleen was het dak lek, tot overmaat van ramp bleek de woning ook nog vol met schimmel en houtrot te zitten waar overheen was geschilderd. Mijn cliënten voelden zich opgelicht en eisten gerechtigheid.’
Verborgen gebreken vergallen jong geluk
Als Wim Hermans (29, BrandMR) een jong stel bijstaat dat een huis met ernstige verborgen gebreken blijkt te hebben gekocht, bekruipt hem een onrechtvaardigheidsgevoel. ‘Door de krapte op de huizenmarkt hebben kopers een slechte onderhandelingspositie.’