De onderzoekers concluderen dat er in 2023 ongeveer 40.200 mensen in de potentiële doelgroep van het Schadefonds zaten. Het gaat daarbij om slachtoffers van geweldsmisdrijven met (ernstig) lichamelijk letsel tot gevolg waar zij medische hulp voor hebben gehad. Het grootste deel van de potentiële doelgroep is slachtoffer van mishandeling.

De onderzoekers onderscheiden drie soorten drempels die slachtoffers kunnen ervaren om tegemoetkoming aan te vragen. Ten eerste drempels van emotionele aard, denk aan schuld- en schaamtegevoelens, angst voor reacties van de dader of de emotionele belasting van de procedure. Ten tweede ethische drempels, zoals de overtuiging van het slachtoffer dat compensatie niet door de overheid maar door de dader zou moeten worden gegeven of dat juridische aansprakelijkheid eerst moet worden vastgesteld, voordat er sprake kan zijn van schadecompensatie.

Tot slot worden ook drempels ervaren in de communicatie met of aan het slachtoffer. Zo worden slachtoffers niet op het juiste moment of niet herhaaldelijk gewezen op het Schadefonds, verwijzen ketenpartners of andere slachtofferondersteuners onvoldoende door en zijn er onduidelijkheden over de voorwaarden waaronder een aanvraag kan worden ingediend.

Zichtbaarheid

De aanbevelingen van het onderzoek richten zich vooral op het wegnemen van communicatiedrempels. Zo kan de zichtbaarheid van het Schadefonds in de keten versterkt worden door het structureel op de agenda van overleggen met ketenpartners, zoals de advocatuur en het Openbaar Ministerie (OM), te plaatsen. De banden tussen de Schadefonds en onder meer het OM en de advocatuur moeten worden geïntensiveerd, vinden de onderzoekers. Daarnaast zou het volgens de onderzoekers goed zijn als het OM en de advocatuur aan de slag gaan met eigen initiatieven om slachtoffers beter te informeren over het Schadefonds.

Ook een organisatie als Slachtofferhulp Nederland is een belangrijke doorverwijzer en zou in langdurige ondersteuning van slachtoffers herhaaldelijk kunnen wijzen op het Schadefonds, zeggen de onderzoekers. Het Schadefonds zelf kan zijn online communicatie verbeteren door meer en beter te informeren over de voorwaarden voor een aanvraag en de mogelijkheid om een aanvraag  te herzien of aan te vullen.

Lees hier het volledige onderzoek.

Redactie Advocatenblad

Profile page
Advertentie