In dit proces belandde een beroemde vakgenoot in de verdachtenbank voor een zware aantijging. Wat deden de arrestatie en het proces met jullie – als strafrechtadvocaat en als mens?
Çimen: ‘De aanhouding van Weski was een grote schok. Een icoon uit het strafrecht werd met veel bombarie aangehouden. Dat kwam bij mij wel over als een signaal: “Advocatuur, pas op, we gaan jullie onder de loep nemen.”’
Schouten: ‘Voor mij kwam het meteen enorm dichtbij. Ik was als advocaat van Nabil B. actief in het Marengo-proces en ontmoette Inez regelmatig in de advocatenkamer van de rechtbankbunker. Daar zat je vaak samen te wachten en te praten. Ik had niet met alle advocaten een goede band, maar met Inez wel. Zij is een fijne persoonlijkheid. Tegelijk ben je ongerust: “Welke rol heeft zij precies gehad, heeft ze met geld geschoven voor Taghi?”’
Çimen: ‘Ik heb de dag dat het nieuws gebracht werd haar zoon Guy Weski wel even een bericht gestuurd van: “What the hell? Hoe gaat het met jou? En als er iets is, laat het weten, dan kijken we of we met ons kantoor er voor je kunnen zijn.” Guy is ook meer van mijn lichting advocaten dan zijn moeder.’
Van Merm: ‘Het was natuurlijk groot nieuws, ook in Maastricht waar ik toen werkte. Het ging om een advocaat en ook nog eens om Inez Weski. Dan is de schok toch groter dan wanneer het een willekeurige advocaat was geweest.’