‘Het voelt alsof je in een gewelddadige relatie hebt gezeten. Als het eindelijk voorbij is, duurt het nog een poosje voordat je dat beseft.’ Het online-interview met Bea Bodrogi is kort nadat de Fidesz-partij van Viktor Orbán de verkiezingen verloor, maar voor haar moet de echte blijdschap nog komen.

‘Ik voel nog veel boosheid, om alles wat ons is afgenomen, maar ik doe mijn best om het te vieren. De avond van de verkiezingsoverwinning zijn mijn man en ik door Budapest gaan fietsen. Iedereen vierde feest, zelfs de politieagenten dansten mee! We zagen daarin een signaal dat Orbán zich bij de nederlaag neerlegde. Het regime had nog kort voor de verkiezingen gesuggereerd dat er geweld zou komen, dus dat was een enorme opluchting.’

Lees verder in het meinummer. 

Trudeke

Trudeke Sillevis Smitt

Freelance redacteur

Profile page
Advertentie