De lat ligt lager voor senior advocaten: daar gaat het om tien procent. Dat zegt Brechje van der Velden, de hoogste baas bij Allen & Overy in Nederland, in een interview met de Jurist.

Het quotum komt op een moment dat veel bedrijven worstelen met een gebrek aan diversiteit in hun organisatie. Wereldwijd liggen bedrijven onder vuur omdat ze veel te eenzijdig personeel werven. Allen & Overy is één van de eerste advocatenkantoren in Nederland dat een quotum instelt bij het aannemen van nieuwe mensen.

Wat heeft jullie doen besluiten om een quotum in te stellen?

‘We hebben al heel lang een actief diversiteitsbeleid. De eerste stappen, jaren geleden, werden vanuit de eigen organisatie niet helemaal begrepen. Mensen dachten toen: “Ik discrimineer helemaal niet, waar gaat dit over?” Veel mensen waren zich er niet van bewust dat ze mensen met een bi-culturele achtergrond anders behandelen, maar deden dat dus wel. Dat gesprek is lang moeilijk geweest, omdat het als een aanval werd beschouwd. Je kent de standaardreacties: “Als die witte jongen beter is, dan moet die het toch gewoon worden?”

‘Door de dood van George Floyd heeft de Black Lives Matter-beweging wereldwijde aandacht gekregen. Mensen realiseren zich voor het eerst dat ook zij onderdeel zijn van het discrimineren, ook al willen en bedoelen ze dat niet. Dat gesprek is nu voor het eerst mogelijk: een momentum dat wij willen grijpen. Het is nu of nooit. Door Covid-19 hebben we bovendien een ‘pas-op-de-plaats moment’. Mensen denken: “wat is nu echt belangrijk?”’

Wat hopen jullie met deze doelstellingen te bereiken?

‘Ik hoop een diverse werkvloer te bereiken. Er is bij ons al een diverse man-vrouw verhouding: 36 procent van de partners is vrouw. Je ziet dat de sfeer op kantoor daardoor is veranderd. Ik denk dat als je je niet in je clubje verschuilt er meer ruimte is voor een open gesprek. Door die ontwikkeling praten we nu makkelijker over diversiteit, ook al is het moeilijk bij jezelf toe te geven dat je onbewust en onbedoeld discrimineert.’

‘Een open gesprek, dat heb ik zelf ook moeten leren. Je wordt soms ook weerhouden, omdat je bang bent de verkeerde dingen te zeggen. Ik denk nu: wat ik wil bereiken is goed, vertel het me als ik het verkeerd zeg. En dat gebeurt ook. Dan zeggen medewerkers: ‘’Dat was ongelukkig wat je zei.’’ Dan zeg ik: “Daar was ik me niet van bewust, maar de volgende keer zeg ik het anders.”’

Het interview verder lezen? Ga naar de Jurist

2020_06_30_dejurist_flight2b_728_90