De belangrijkste bevindingen van het event
AI is geen toekomstmuziek meer – Het is nu tijd om in actie te komen. Ontwikkelingen gaan razendsnel en het kost tijd om gebruikers op te leiden om met AI te werken.
Wil je dat AI echt landt in het kantoor? Investeer dan in mensen. Maak van training en adoptie de kern van je implementatiestrategie – AI is pas waardevol als de gebruiker ermee uit de voeten kan.
Veiligheid moet daarbij altijd voorop staan. Bescherm je data door kritisch te zijn over de gebruikte tools en hun voorwaarden, en zorg ervoor dat de data binnen de EU wordt verwerkt en opgeslagen.
Tot slot: AI verandert het werk van advocaten en juristen fundamenteel – en dus ook het verdienmodel. Vind manieren om het gebruik van AI op een eerlijke en transparante manier door te berekenen naar de cliënt.

Het evenement
Microsoft trapte af met een korte recap van de recente AI-ontwikkelingen. Vooral de ontwikkelingen van ‘agents’ binnen de Microsoft omgeving zijn interessant.
Vervolgens deelde Bart van Wanroij van Epona zijn ervaringen over het gebruik van AI in dagelijkse werktaken in combinatie met hun document managementsysteem. Hij benadrukte de verschuiving van traditioneel zoeken op basis van query’s naar zoeken op basis van prompts. Dit benadrukt het belang voor juridische professionals om te begrijpen hoe een LLM reageert en om het op de juiste manier te prompten. Als je eenmaal goed bent in prompting, zijn de mogelijkheden eindeloos. Daarna ging Sirrus in op de vele Microsoft 365 tools waarin AI is geïntegreerd. Er werd een uitgebreid overzicht gegeven van hoe deze tools de productiviteit en efficiëntie kunnen verhogen.
Toen was het de beurt aan Saga, waarbij Remco Visser een demo van het Saga AI platform gaf. Er werden verschillende use-cases gedemonstreerd die snel waarde kunnen toevoegen. Ook werd het belang van training en adoptie van een AI-tool uitgelicht.
Het evenement werd afgesloten met een inspirerende vraag- en antwoordsessie met Gerard Gort, managing partner van La Gro, een advocatenkantoor dat Saga al een paar maanden gebruikt. Een van de eerste inzichten die hij deelde was: “Het implementatietraject moet gericht zijn op de gebruiker, niet enkel op het product.”
Vragen uit het publiek hadden betrekking op een scala aan praktische onderwerpen, maar er was vooral veel interesse in ervaringen en tips over het succesvol integreren van AI in een juridisch team of advocatenkantoor.
Het evenement had een grote opkomst en vanwege het succes hebben we in samenwerking met onze partners besloten om een paar keer per jaar soortgelijke evenementen te organiseren. Zo kunnen we ons publiek blijven aanspreken en vaker waardevolle ervaringen aanbieden.
