Want in de utopie van waaruit startups nieuwe buzzword maken, is het contact met de werkvloer vaak verloren geraakt. Veel LegalTech oplossingen die op de markt komen, zijn verbluffende staaltjes techniek. Maar mijn terugkerende vraag is: is een gemiddelde organisatie hier nu praktisch mee geholpen?
Vandaag nog niet
Ik kom vaak tot dezelfde conclusie: vandaag nog niet. De crux zit hem in “nog”. Het succesvol inzetten van nieuwe technieken vraagt van organisaties de volwassenheid een nieuwe ontwikkeling te kunnen beoordelen, in te voeren en te omarmen.
De praktijk is dat veel kantoren al geholpen zijn als ze onderweg een dossier kunnen inzien, of zelf actuele financiële rapportages kunnen maken. Daar komt geen AI of robot bij kijken. Ik verwijs daarbij naar dit interview met Joost Linnemann, die aangeeft dat de juridische sector wat betreft LegalTech nog onvolwassen is.
Kopgroep en de achtervolgers
Ondanks dat de markt nog onvolwassen is, blijft het belangrijk om op de hoogte te blijven van aankomende mogelijkheden. Maar innovaties worden als Ei van Columbus aan iedereen beloofd, terwijl ze de eerste tijd vooral inzetbaar zijn voor de “kopgroep”. De “achtervolgers”, het merendeel van de markt, zal pas later iets kunnen met innovaties omdat het vaak ontbreekt aan een digitale/innovatie strategie. Een natuurlijk proces gekeken naar de Gartner Hype Cycle of product life cycles.
Digitale geeltjes plakken
Verbeteringen zitten vaak in processen of gewoontes. Wie kent niet die collega die ieder dossier uitprint, commentaren op geeltjes schrijft, of waar de archiefkast uit de voegen barst.
Begin met het digitaliseren van eenvoudige kantoorprocessen en kijk waarom mensen nieuwe werkwijzen niet adopteren. Misschien leest die collega van papier omdat tekst op z’n laptop te klein is en is een groter scherm een oplossing. Of plakt hij geeltjes omdat hij niet weet hoe je PDF comments plaatst.
Veranderen zonder noodzaak
Mensen veranderen alleen als er noodzaak is. Maar zonder noodzaak is blijvende aandacht voor innoveren met gezond verstand belangrijk. Dus stel doelen, maak plannen, en bepaal daarna hoe technologie daarbij kan helpen. En is er geen techniek maar gedragsverandering nodig (die meestal nog moeilijker is), ga ook dat niet uit de weg. U zult ontdekken dat er ook zonder buzzwords nog een hoop te innoveren valt.